Jurnalul Malaeziano-Singaporez

ORS_v2

Scriu din feribotul care va pleca în cincisprezece minute din portul insulei Langkawi, către Penang, Malaezia; călătorie care va dura trei ore.


Am ajuns așadar anul acesta (2019) în concediu de revelion în Malaezia. Biletul principal de avion a avut plecarea din Istanbul către Kuala Lumpur, capitala țării, cu escală în orașul Muscat din Oman. Până la Istanbul am luat separat bilet dus-întors din București.

DSC_3401
Poză din aeroportul orașului Muscat

Ajunși seara în Kuala Lumpur am cumpărat supe foarte picante care se prepară instant cu apă fierbinte. Înainte am fost să vedem priveliștea de la ultimul etaj:

DSC_3419
Petronas Towers în partea stângă (nu e cea mai bună poză)

ORS_v2

Ziua de 28 decembrie am început-o cu o bălăceală strașnică în piscina de la etajul treizeci  și șapte al complexului rezidențial unde am fost cazați.

DSC_3434
Am ajuns în timpul curățării piscinei. De asemenea, smogul este prezent în oraș.

După ce am predat cheia camerei, am fost la complexul comercial din apropiere și ne-am înfruptat cu delicii din bucătăria Thailandeză:

DSC_3474
Salată de mango picantă și piele de pește
DSC_3478
Salată de papaya picantă

Mai ca niciodată, parcă eram loviți de lipsa de somn. Ora locală era treisprezece. Am hotărât să luăm cea mai ieftină cazare pentru o noapte, care să fie în apropierea autogării de unde aveam să luăm la ora douăzeci și trei și treizeci de minute autocarul de noapte către portul Kuala Perlis.

Zis și făcut. După rezervarea făcută, am luat Grab comandat de la recepția mall-ului (Uber/Bolt local), și ne-am îndreptat către hotel. Am dormit toți tun aproape șapte ore. Se pare că de data aceasta, diferența de fus orar și-a pus amprenta.

Înaite să plecăm spre autogară, am găsit un local de unde am comandat rotti împăturate:

Ajuns în autogară, am rămas surprins de fluxul mare de oameni și de asemena de cursele multe de pe panourile de plecări. Autogara era organizată cu porți de îmbarcare ca un adevărat aeroport:

ORS_v2

Ora șapte dimineața ne-a găsit în portul Kuala Perlis, de unde aveam să luăm următorul feribot de la ora opt și treizeci de minute către insula Langkawi, unde aveam să petrecem revelionul.

Am luat micul dejun aranjat în bufet suedez la restaurantul din apropierea terminalului de plecări:

DSC_3504

Datorită refluxului toate transporturile către insulă au fost anulate până la ora amiezei. În timpul îmbarcării în feribot am observat două punți, iar cea superioară avea scaune numerotate, pe la jumătate, cu locuri de la șase sute. Noi aveam pe puntea inferioară, locurile trei sute trei, trei sute patru și trei sute cinci. Călătoria a durat aproape o oră și jumătate.

DSC_3511
Din interiorul feribotului

Din portul Langkawi, am luat taxiul către Pantai Chenang unde aveam să stăm patru nopți. Am ales să mergem pe plajă în acea după-masă și după plimbare am mers să cinăm la un restaurant indian:

DSC_3538
Delicioasa Tikka Masala si lipie cu usturoi (lb. eng. Garlic Naan)
DSC_3529
Fiind weekend, plaja a fost plină

Următoarele două zile au început cu “fotosinteza” de pe plajă și alternată cu băi în Strâmtoarea Malacca din Marea Andaman. Din păcate meduzele își făceau apariția în jurul amiezei, așadar activitățile de plajă le-am stopat.

DSC_3542.jpg
Culoarea apei mării nu a fost spectaculoasă. Cel mai probabil din cauza nisipului extrem de fin cât și a fluxului și refluxului.

ORS_v2

A doua zi am ajuns în zona cu cea mai înaltă altitudine de pe insulă, unde am urcat cu telecabina.

DSC_3575DSC_3581DSC_3599DSC_3631

Ajunși înapoi la cazare, ne-am încărcat bateriile și apoi am plecat înspre unul dintre barurile de pe plajă pentru a sărbători trecerea dintre ani.

DSC_3660
Încă două pahare de gin tonic s-au ascuns de poză 🙂

DSC_3662

DSC_3673
La mulți ani!

ORS_v2

A treia zi ne-a cam prins treji numai după amiază, și știind problema meduzelor pișcătoare, nu am mai fost pe plajă, mergând direct să mâncăm prânzul:

DSC_3722
Pad Thai, Mango Sticky Rice, Morning glory (salata verde) și mai era undeva o salată cu mango, dar se pare că nu a intrat în poză
DSC_3731
Vă doresc un douămii douăzeci care să aibă planificate locuri noi de vizitat!

Și cum căldură era destul de mare, ne-am pus să ne mai odihnim.

ORS_v2

A patra zi am plecat de dimineață la ora nouă către portul insulei pentru călătoria către Penang.

DSC_3748.jpg


Mai sunt o sută cinci minute până la decolarea avionului companiei AirAsia înspre Kuching, Malaezia (pe insula Borneo), din Singapore. Cu acest timp și un capuccino, am revenit la scris. Cel mai probabil nu voi ajunge de descris și experiența din Singapore.


Ajunși în Penang, am comandat un Grab până la cazarea din George Town, pentru o sumă de șase ringitt malaezieni. Am ieșit apoi să căutăm un loc unde să mâncăm, dar străzile înguste, muralele și casele vechi îți puteau lua gândul pentru un nou venit (nu și mie în schimb, căruia îi era destul de foame).

DSC_3796
Copan de pui cu un cartof în cam puțin sos de curry; cu orez, alune prăjite, ou și un pește mic foarte bine prăjit. O combinație de texturi foarte interesantă! Porția a costat undeva la cinci lei

Căteva murale:

DSC_3788DSC_3821DSC_3822dsc_3852.jpgdsc_3827.jpgDSC_3852DSC_3866DSC_3868

DSC_3818
Suc de mango cu fructul pasiunii! Extraordinară combinație între dulce și acrișor!

Detalii de pe străzile înguste:

DSC_3860
Ne-am împiedicat și de o cofetărie. Felii de tort cu caramel sărat, cafea cât și ciocolată.
DSC_3873
Am ajuns și în catierul Mica Indie. De la unul din magazine, aveam să-mi iau o zi după o cămașă specifică indiană
DSC_3875
Cămașa probată, dar care nu stătea bine pe umeri. Am cumpărat două numere mai mici, pe un albastru închis (asta după ce lumea de pe instagram a votat cu „DA” la întrebarea „Să mi-o cumpăr sau nu?”)

ORS_v2

A doua zi, adică 3 ianuarie, am plecat să mâncăm micul dejun întârziat, în cartierul Little India (lb. ro. Mica Indie).

DSC_3906
De la stânga la dreapta: Rotti cu brânză și zahăr; Rotti cu pește; Rotti cu pui. Cele trei boluri aveau curry, în care înmuiai rotti. Delicioase!

Mai apoi am descoperit Biserica Anglicană a insulei, iar după aceasta, un loc cu umbră și deschidere la mare în perimetrul hotelului “Estern & Oriental”.

DSC_3944DSC_3955

Ne-am întors spre cazare pentru somnul de după-masă, iar mai apoi, seara am ieșit să mâncăm:

DSC_3967
Satay: frigărui de porc, pui și oaie, cu sos pe bază de alune
DSC_3969
Locul grătarului 🙂
DSC_3977
Ne-am mutat în catierul Little India, unde am mâncat prepeliță, pui, oaie (totul a fost undeva la patruzeci de lei)

ORS_v2

A treia zi în Penang, am plecat cu ideea să mergem la o plajă pe care am zărit-o cu o zi în urmă (asta după ce, am trecut pe la același local de mâncare). Din păcate, apa era murdară, iar nisipul nu era deloc îngrijit. Ne-am bucurat în schimb de povești sub umbra unor palmieri.

DSC_3993.jpg
Meah…

Cum Soarele a început să ardă și plimbarea de cel puțin o oră până acolo, ne-am îndreptat spre cazare și somnul de după-masă. În plus, seara aveam să plecăm cu autocarul de noapte spre Singapore (un drum de aproximativ zece ore).

DSC_3999
Farfuria roz: un fel de tocăniță cu scoci și ouă; farfuria de jos: Satay; farfuria din dreapta: un fel de cârnați de porc

Am plecat mai apoi spre autogară, unde după un schimb de trei ghișee pentru a găsi ora și autocarul rezervat am aflat că plecarea se făcea abia de ora zece și treizeci de minute. Aflați acolo, mai avea de așteptat cel puțin șaizeci de minute.

DSC_4003
Terminalul autogării
DSC_4012
Nerăbdători să ajungem în Singapore 🙂

Imediat se va începe îmbarcarea spre Kuching. Voi reveni.

ORS_v2

10 ianuarie 2020. Deja suntem în drumul spre casă, așteptând primul avion spre Kuala Lumpur. Mâine, de dimineață vom lua zborul către Muscat, și apoi pe cel spre Istanbul. În capitala Turciei vom ajunge pe seară, unde ne-am rezervat și o cameră de hotel. În 12 ianuarie avem avionul spre București, iar eu în treisprezece pe cel spre Timișoara.

Așadar, revin cu experiența din Singapore, până la îmbarcarea spre Kuala Lumpur.


După îmbarcarea din Penang, drumul de noapte a fost conform planului, fără incidente, cu una din opriri în Kuala Lumpur, unde o bună parte de pasageri s-au dat jos, și alții s-au îmbarcat.

Trecerea graniței cu autocarul între Malaezia și Singapore s-a făcut cu două transbordări. Prima coborâre s-a făcut pe teritoriul Malaeziei, apoi am mers pe jos până la stația de autocare care face tranzitul între state. Ajunși după treizeci de minute (aș aproxima acum) în partea dinspre Singapore, am coborât, iar după completarea unei hârtii cu informațiile legate de călătoria în Singapore, ne-am mutat la cozile pentru veficarea documentelor și intrarea în țară. Mai apoi am ajuns în stațiile de autocare unde am așteptat aceeași firmă de autocare care ne-a transferat între țări.

Cazarea o aveam în cartierul China Town (lb. ro. Orașul Chinezesc), iar autocarul avea să ne lase în apropiere, de unde mai apoi am mers pe jos. Era în jur de ora unsprezece dimineața. Ne-am înregistrat la hostelul din China Town și ne-am lăsat bagajele la recepție.

Am plecat să mâncăm la un restaurant chinezesc din apropierea hostelului:

…iar mai apoi aveam să mergem spre Marina Bay (lb. ro. Golful Marina) unde aveam să vizităm Gradens by the Bay (lb. ro. Grădinile din golf). Voi lăsa pozele să vorbească:

DSC_4049
Renumitul hotel „Marina Sands”
DSC_4065
Lacul din grădini
DSC_4067
Coroanele copacilor artificiali
DSC_4078
Intrarea din „Floral Fantasy” (lb. ro. Fantezie florală) cu bumbac atârnat

DSC_4084DSC_4089DSC_4091DSC_4096

DSC_4106
Tot în „Floral Fantasy” era creat un mediu într-un acvariu, pentru diverse tipuri de broaște

Tot la „Floral Fantasy”, am putut merge la un cinema 5D (asta înseamnă: pe lângă ochelarii primiți pentru vedere tridimensională, am mai avut experiența dimensiunii de mișcare a scaunelor, iar ultima dimensiune a fost dată de efectele speciale: vânt, stropi de ploaie, miros, atingere – în josul gambelor la simularea unor aripi de păsări-, baloane cu săpun). A fost o experiență extraordinară!

DSC_4131
Am ajuns la „Flower Dome”, un dom cu grădini create din toate colțurile lumii

DSC_4137DSC_4145DSC_4148

DSC_4169
Intrarea în zona grădinilor Americii de Sud

DSC_4181DSC_4184

DSC_4186
Cascada care te intâmpină la intrarea din „Cloud Forest” (lb. ro. Pădurea din nor)
DSC_4197
Plante carinvore

DSC_4200

DSC_4205
Vedere de sus

DSC_4225.jpg

Întorși la hostel, ne-am luat paturile în primire și am tras câte un pui strașnic de somn. Am coborât înspre seară pe străzile din China Town, unde se sărbătorea în avans noul an chinezesc, anul Șobolanului.

DSC_4229
Forfota de pe una din străzi
DSC_4230
Mirodenii și chestii neidentificate
DSC_4232
Cârnați
DSC_4238
Locuri cu tot felul de semințe și alune

ORS_v2

A doua zi, 6 ianuarie, am plecat înspre cartierul Little India (lb. ro. Mica Indie)

DSC_4256
Clădire transformată din fostă principală secție de poliție în Minister de Cultură (un proiect amplu de restaurare; ferestrele secției aveau toate o sigură culoare)
DSC_4261
Panouri informative despre folosirea bicicletelor, bicicletelor cu baterie, trotinetelor electrice, dar și al cărucioarelor electrice pentru persoanele cu dizabilități, în funcție de tipul de drum
DSC_4271
Clădiri verzi în drum spre Little India
DSC_4276
…dar și moduri de a „repara” gresii
DSC_4281
Intrarea în cartierul Little India
DSC_4284.JPG
Câteva case colorate. Per ansamblu, mi-a plăcut mai mult China Town
DSC_4287
Eu mi-am luat Pui Manciurea (a avut cam multe oase), iar fetele nu mai rețin ce au avut (voi reveni)

Ne-am întors la cazare și de după-masă am plecat înapoi spre Gardens by the Bay pentru a vedea spectacolul de lumini din zona arborilor.

DSC_4304DSC_4307

DSC_4317.jpg
Exista și o pasarelă care unea doi dintre copaci

DSC_4358

DSC_4372
Cupola din stânda adăpostește „Flower Dome”, iar cea din dreapta este „Cloud Forest”

DSC_4381

DSC_4404
Vedere a copacilor înainte de începerea spectacolului

Și două minute înregistrate de la spectacolul de muzică și lumini:

Ne-am întors pe jos, pe drum prinzându-ne o ploaie mocănească și parcă era ca o făină cernută. Cina am servit-o în China Town:

WhatsApp Image 2020-01-06 at 4.47.56 PM
Stânga: Pui Szechuan, bol mic de orez; Dreapta: porc dulce-acrișor și găluște umplute cu pui
WhatsApp Image 2020-01-06 at 4.47.39 PM
Ardeiul iute rămas din puiul Szechuan

ORS_v2

A treia zi, am plecat spre aeroportul din Singapore de dimineață, folosind Grab. Aveam să zburăm spre Kuching, Malaezia, o localitate de pe insula Borneo, la est de Singapore.

Ajunși la cazare și după înregistrare, am plecat să mâncăm, fiind deja trecut de mult de ora prânzului.

dsc_4450.jpg
De la stânga la dreapta: fructe de mare cu legume, calamari cu ceapa, creveți cu orez și ou

După somnul de după-masă, am mers în apropiere pentru a lua cina.

ORS_v2

Prima zi în Kuching am început-o cu trezire la ora șase și patruzeci de minute. Doream să ajungem în timp pentru a prinde momentul de timp în care urangutanii sunt hrăniți în Semenggoh Wildelife Center.

DSC_4471
Întâmpinați la intrare
DSC_4479
Drumul principal
DSC_4500
Familii de urangutani din junglă

Înainte să ajungem la locul de hrănire, unde nu se putea intra decât însoțiți de îngrojitori, un lucru interesant pe care ni l-a împărtășit unul dintre angajați a fost legat de fructul durian (este comestibil, dar are în schimb un miros îngrozitor, pe care nu aș vrea să-l descriu; oamenii îl mănâncă cu mănuși de plastic); și anume: sezonul ploios este considerat unul rece, iar mâncatul de durian ajută urangutanii să aibă o temperatură a corpului mai ridicată. Ne ziceau că și ca om, dacă mănânci îndeajuns de mult, poți simți efectul acesta.

Aș mai adăuga, tot despre durian că este interzis în toate locaruile în care am fost. Există semne specifice, ca și cele pentru fumat.

DSC_4502
Locul unde am stat liniștiți mia mult de patruzeci de minute în așteptarea unui urangutan măcar să vină să mănânce. Dat fiind faptul că e sezon ploios, aceștia găsesc fructe în junglă și nu sunt receptivi la sunetele specifice făcute de îngrijitori. Nu am avut noroc.
DSC_4522
Potecă de la întoarcere

De acolo am plecat direct către Sarawak Cultural Village (lb. ro. Satul Cultural Sarawak), unde am participat la un spectacol de dansuri specifice anumitor triburi sau etnii. Primele două dansuri și melodii mi-au placut cel mai mult din colajul de filmulețe de mai jos:


Am decolat de cincisprezece minute de pe aeroportul din Kuching, Malaezia, și continui să scriu.


Prânzul a fost inclus în prețul de nouăzeci și cinci de ringitt malaezian.

DSC_4582
De la stânga la dreapta: macrou în sos picant, o pasăre (nu ne-am dat seama dacă era pui sau altceva) cu lemongras, orez simplu, dovleac cu sos de pește

Mai apoi am vizitat satul unde puteai să intri în diversele adăposturi.

Întorși în Kuching, am fost să mâncăm fructe de mare pentru cină.

În drum spre cazare, ne-am luat și patru feluri de chec în straturi specific:

DSC_4670.JPG

WhatsApp Image 2020-01-08 at 4.33.43 PM
Stânga-sus: gust de capuccino; stânga-jos: brânză și ciocolată; dreapta-sus: ciocolată și fructe confiate; dreapta-jos: un gust neutru, dar cu o textură farte pufosă în comparație cu restul

ORS_v2

A doua zi, ne-am hotărât să ne plimbăm prin jungla parcului național Bako, unde a fost nevoie să ajungem cu barca prin Marea Chinei de Sud. A fost foarte bine că ne-am putut lua și ghid cu noi. Fără ghid, ne-am fi uitat după cai vezi pe pereți, și nici n-am fi înțeles mare lucru.

DSC_4681
O parte din drumul către locul de unde să luăm barca
DSC_4687
Ajunși acolo, mi-am dat seama că marea este la reflux. În plus, am fost avetizați să nu intrăm în apă, aceasta fiind un mediu pentru crocodili.
DSC_4700
Ne-am și târât cu barca pe fundul Mării Chinei de Sud din cauza refluxului; am fost nevoiți să ne mutăm mai spre vârful bărcii.
DSC_4716
Vipera femelă
DSC_4719
Vipera mascul
DSC_4722
Harta Parcului Național Bako – ni s-a specificat că ai avea nevoie de câteva zile bune să-l parcurgi pe tot. De asemenea, au fost și turiști care s-au pierdut aici.
DSC_4725
Existau și apartamente de închiriat în junglă. Cererea este mare pentru astfel de locuri de cazare, iar guvernul investește în asta
DSC_4732
Mare parte din potecile pe care am mers
DSC_4735
Durian – copacul

DSC_4748

DSC_4758
Undeva în spate ar trebui să fie niște maimuțe cu nasul lung, specifice insulei Borneo. Erau destul de departe, le-am văzut mai mult coada.
DSC_4773
Crab
DSC_4776
În zona asta, am fost avertizați să avem grijă la corbe
DSC_4777
Fruct care reține apa, și este mâncat de maimuțe
DSC_4791
Un altfel de crab
dsc_4801.jpg
Porcul cu barbă
DSC_4825
Maimuța argintie
DSC_4845
O altfel de potecă
DSC_4850
Am dat și peste o maimuță Macaque. Am stat aproape nemișcați. Sunt destul de violente, și purtătoare de rabie
DSC_4861
Cu toată viteza înainte!
DSC_4866
La întoarcere (după mai mult de trei ore) venirea fluxului, pescarii au intins plasele
DSC_4874
Piața de pește

DSC_4875

DSC_4878
Un fruct care se apropia de gustul si textura lichiilor, cu un sambure mare cat o migdală

După ce ne-am întors, am mers la un restaunt indian, care ne-a fost recomandat de șoferul de Grab, și parcă am fost nemâncați de trei zile. Restul de mâncare am luat-o la pachet.

DSC_4881
Naan cu brânză și sosuri curry! Am luat trei… nu am știut că este atât de mare. În plus, nu era dulce ca cea din Penang.
DSC_4885
Tikka Masala cu pui și miel

ORS_v2

A treia zi în Kuching, o planificasem să mergem din nou la urangutani, dar ploaia a ținut toată ziua, așadar doar ne-am relaxat, și apoi am mers spre aeroport pentru zborul către Kuala Lumpur.


Este 13 ianuarie, și aștept în zona porților de îmbarcare interne din aeroportul Otopeni. La ora zece și cincizeci de minute este planificată decolarea avionului spre Timișoara. Revin cu ultimele experiențe de la aterizarea din Kuala Lumpur.


Așadar, am aterizat pe aeroportul din capitala Malaeziei, și apoi ne-am îndreptat spre terminalul de transporturi (un loc organizat în care puteai să treci de poarta de ieșire, doar dacă aveai un mijloc de transport asigurat; în cazul nostru am fost nevoiți să aratăm numărul autovehiculului din aplicația Grab. Mai mult, am fost rugați să așteptăm în interiorul terminalului până când autovehiculul se apropie de zona de îmbarcare).

Ajunși la hotelul unde aveam rezervarea, ne-am trezit cu surpriza neplăcută de a constata anularea acesteia. Asta în contextul în care am primit un e-mail de reconfirmare din partea lor, și confirmat de noi. Domnului de la recepție i se părea foarte normal ce se întâmplă, în schimb, confirmându-ne senin și indisponibilitatea unor altor camere. Ne-a sugerat să ne căutăm un alt hotel. Era zece seara. Noi eram toți trei câte un car de nervi.

Am găsit un alt hotel la opt sute de metri distanță, dar fiind în mijlocul lui nicăieri, cu acces la o autostradă, nu găseam niciun Grab care să ne transfere între locații, iar mersul pe jos implica o traversare a șoselei. După aproximativ treizeci de minute, am găsit un autovehicul către noul hotel.

Eu nu am prea reușit să dorm noaptea respectivă. Mi se mai întâmplă când trebuie să plec dimineața fie cu tren sau avion.

ORS_v2

După ce am ajuns de dimineață în aeroportul din Kuala Lumpur, ne-am îmbarcat spre Muscat, iar apoi spre Istanbul.

ORS_v2

Am ajuns în 11 ianuarie seara în capitala Turciei, iar după ce ne-am înregistrat la hotel, am mers să mâncăm. Intrat într-un local din apropiere, am simțit mirosul diferit de mâncare, dar și amestecul de condimente, dându-mi impresia de proaspăt.

Următoarea zi ne-am plimbat prin zonele Taksim și Beşiktaş.

DSC_4926
Strada din Taksim
DSC_4932
Beșiktaș – localul unde am mai fost de două ori. Salată proaspătă, la care nu ne-am dat seama ce sos avea; am fi putut mânca salată goală. Scoici prăjite și calamari. Marco pe grătar.
DSC_4937
Am mers apoi și la o cafea turcească. și am povestit despre experiența în ansamblul ei
DSC_4942
Vitrine cu baclava

Ne-am întors apoi în aeroportul din Istanbul și am luat zborul spre București.


Gata, s-a anunțat îmbarcarea spre Timișoara.

ORS_v2

Pozele le-am adăugat abia după ce am ajuns acasă.


ORS_v2

Călătoriile te inspiră!

Yours,
Rareş

ORS_v2



“Secţiunea picantă”:

Bilet avion Istanbul – Kuala Lumpur – Istanbul: 495 EUR
Bilet avion București – Istanbul – București: 170 EUR
Bilet avion Singapore – Kuching (Low Cost + bagaj de cală luat înaintea zborului): 81 SGD (Dolari Singaporezi) =~ 54 EUR
Bilet avion Kuching – Kuala Lumpur (Low Cost + bagaj de cală luat înaintea zborului): 160 MYR (Ringit Malaezian) =~ 35 EUR

Mâncare Malaezia: 6 lei – 15 lei/persoană

Mâncare Singapore: prețuri de Europa; În plus, au un stil aparte de a-și atrage clienții. Anume, la restauntul chinezesc din prima zi, existau pe meniurile de afară preparate cu 2 sau 3 dolari singaporezi. Ei bine, ajunși la masă, prima comanda doream să o dăm din meniul cu preparatele ieftine. Am fost în schimb atenționați că aceea este o ofertă și se aplică peste comenzi de 36 SGD. Ne-am hotărât la rață și mai vroiam încă două sau trei preparate din meniul ieftin. Ni s-a reatras atenția, că oferta este valabilă pentru pentru o singură opțiune. Evidemt, era scris, nu foarte mic pe meniu, dar pofticioși fiind, nu am văzut.

Total cazări Malaezia și Singapore =~ 160 EUR/persoană (camere cu baie comună sau hostel)

Autocar de noapte Kuala Lumpur – Kuala Perlis: 55 MYR =~ 12 EUR
Autocar de noapte Penang – Singapore: 21 EUR

Leave a comment